استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، amiri.ma@lu.ac.ir
چکیده: (2151 مشاهده)
این مطالعه تاثیرات روانشناختی زبان رسانههای اجتماعی بر الگوهای فرهنگی و اجتماعی روستاییان ایران را بررسی کرد. رویکرد ترکیبی کیفی و کمی شامل تجزیه و تحلیل زبانشناختی ۲۰۰ پست رسانهای از ۳ روستا و مصاحبه با ۳۰ نفر از روستاییان به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل زبانی، ورود واژگان جدید از مراکز شهری از طریق رسانههای اجتماعی را نشان داد و تفاوتهایی در میان روستاها و موضوعات مشاهده شد. واژگان مرتبط با فناوری بیشترین میزان جذب در زبان رسانهای روستاییان را داشتند. همبستگی بین واژگان وارد شده در رسانههای اجتماعی و تغییرات دیدگاههای گزارش شده در مصاحبه مشاهده شد؛ هرچند برخی مخالف تحولات جدا شدن از زندگی کشاورزی باقی ماندند. کلیه مصاحبهها تاثیر رسانههای اجتماعی را در سطح زبانی و بصری روستاییان تایید کردند؛ هرچند تاثیرات چندگانه بودند تا یکپارچه. این مطالعه اکتشافی اولیه شواهد ابتدایی را فراهم میکند که شبکههای آنلاین ممکن است به تدریج روستاها را از طریق غلبه بر موانع جغرافیایی قبلی یکپارچه کنند. با این حال، تحقیقات بلندمدت گستردهتری هنوز لازم است تا بتوان به طور کامل هم مزایا و هم چالشهای ایجاد شده توسط فناوریهای ارتباطی جدید برای جمعیتهای منزوی در حال نوسازی را درک کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/12 | پذیرش: 1401/3/9