دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 38-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه جغرافیا فرهنگی، پژوهشگاه علوم انتظامی و اجتماعی ناجا، سازمان ناجا، تهران، ایران. ، salimi_geo@yahoo.com
2- دانش آموخته دکتری گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم و برنامه‌ریزی محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- کارشناس ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
4- کارشناس ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (3833 مشاهده)
شهرها هرساله پذیرای میلیون­ها نفر گردشگرند و گردشگری شهری اکنون به فعالیتی مهم تبدیل شده که جریان کارها، اقدامات اجتماعی و تغییرات فضایی فراوانی به ویژه در کشورها شکل داده است. نقش شهرها در جذب گردشگران و شکل گیری گردشگری شهری به عنوان یک الگوی فضایی گردشگری در عصر حاضر بعد دیگری از اقتصاد شهری را شکل داده است که به نوسازی و توسعه سیمای شهری، سیستم حمل و نقل، اقامت¬گاههای گردشگری و بهبود و ساماندهی زیرساخت­های شهری منتهی می­شود رشد و توسعه گردشگری شهری و جذب گردشگر تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اعتماد اجتماعی  و امنیت فضاهای شهری است، و نقش به سزایی در جذب گردشگر دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اعتماد اجتماعی و امنیت فضاهای شهری در توسعه گردشگری شهری نگاشته شد. پژوهش حاضر در صورت دسته بندی تحقیقات بر مبنای هدف، در دسته تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه روش تحقیق، از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر گردشگران ورودی به شهر گرگان تشکیل می­دادند. با توجه به این که تعداد حجم جامعه آماری مشخص نبود از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامحدود استفاده شد و حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. به منظور پاسخگویی به سوالات پژوهش از نرم افزارهای spss و pls استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که  اعتماد اجتماعی و امنیت فضاهای شهری برتوسعه گردشگری تاثیرمعناداری دارد به گونه­ای که میزان تاثیر متغیر امنیت فضاهای شهری بر توسعه گردشگری بیشتر از اعتماد اجتماعی است.
متن کامل [PDF 908 kb]   (787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/5 | پذیرش: 1400/3/9

فهرست منابع
1. جامی‌پور، مونا، طاهری، غزاله، ابراهیمی دلاور، فاطمه. 1398. ارائه مدل اعتماد در تجارت اجتماعی با بررسی تاثیر کیفیت وب سایت های اجتماعی در صنعت گردشگری. کاوش‌های مدیریت بازرگانی. دوره11، شماره22، صص25-54.
2. حاجی‌نژاد، علی، رحیمی، دانا و تقی‌زاده، زهرا. 1392. تدوین برنامه استراتژیک توسعه گردشگری در مناطق نمونه گردشگری روستایی مطالعه موردی: روستای نمونه گردشگری پاوه، آمایش سرزمین، دوره 5، شماره 1، صص 50-37.
3. حبیبی، فاتح. 1395. بررسی نقش سرمایه اجتماعی در تمایل به ورود گردشگر، مطالعات شهری، شماره 18،صص50-37.
4. سلیمانی، منصور؛ محمدنژاد، علی؛ خدادادی، پروین؛ عطایی، وحید (1394) سنجش رضایتمندی گردشگران از شهر مهاباد با تاکید بر گردشگری خرید، نشریه اقتصاد و مدیریت شهری، شماره10، صص.155-139.
5. شربتی، اکبر.1395. تحلیلی بر میزان احساس امنیت گردشگران شهری (مطالعه موردی: گردشگران داخلی شهر گرگان)، پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، دوره4، شماره13، صص.21-3.
6. صالحی، اسماعیل (1387) "ویژگیهای محیطی فضاهای شهری امن"، مرکز مطالعات و تحقیقات و معماری.
7. عبدلی، صادق؛ جهانبانی، فرزاد؛ افلاکی، رحیم (1393) نقش امنیت پایدار در توسعه گردشگری مطالعه موردی:شهرستان سرعین استان اردبیل، فصلنامه مطالعات و پژوهش‌های شهری منطقه‌ای، دوره2، شماره7، صص.90-71.
8. فربد، ابراهیم. 1399. حداقل مربعات جزئی: مدل‌های معادلات ساختاری و رگرسیون کاربرد نرم‌افزار Smart PLS، چاپ اول، انتشارات مهرگان قلم، تهران.
9. کارجگان، داوود، 1395. شناسایی و تعیین ابعاد الگوی مدیریت گردشگری شهر تهران، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دوره4، شماره13، صص 21-1.
10. کلانتری، حسین، اردلانی، سروه، پوراحمد، عطیه. 1392. برنامه‌ریزی فضاهای امن شهری مبتنی برتفکیک جنسیتی با رویکرد CPTED (نمونه موردی: محله فرهنگیان، شهر بناب)، مطالعات شهرایرانی اسلامی، شماره12، صص.26-15.
11. کیانی‌سلمی صدیقه، بیگلری‌نیا، معصومه. 1396. شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد امنیت و اثر آن بر توسعه گردشگری در مناطق شهری (مورد مطالعه: شهر کاشان). جغرافیای انتظامی. دوره5، شماره20، صص 59-88.
12. گلابی، فاطمه؛ رضایی، اکرم. 1392. بررسی تأثیر مشارکت اجتماعی بر مدارای اجتماعی در بین دانشجویان، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دوره ۲، شماره 1،صص.86-61.
13. متقی، سمیر، صادقی، محمد، دلالت، مراد. 1395. نقش امنیت در توسعه گردشگری خارجی (نمونه موردی: گردشگران خارجی شهر یزد)، گردشگری شهری، دوره3، شماره1، صص 77-91.
14. محمدیان، محمود، نعمت‌پور، محمد، قربانی، سعید، سیدی‌پیمان. 1398. شخصیت برند مقصدگردشگری تهران و اعتماد به مقصد گردشگری: با نقش میانجی همخوانی خودپنداره گردشگر. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی). دوره14، شماره47، صص 65-96.
15. مشکینی، ابوالفضل؛ ملکی، رباب؛ معمری، ابراهیم (1398) واکاوی زیست پذیری شهری با استفاده از مدل الکترا مورد مطالعه:شهرگرگان، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، شماره32، صص.248-223.
16. ملکیان، محمود. 1392. تببین نقش فضاهای همگانی در توسعه گردشگری شهری، پژوهش‌های شهری هفت حصار، شماره 5، سال 2، صص 55-63.
17. میرکاظمی، حسین. 1395. شناسایی نقش اعتماد اجتماعی بر توسعه اقتصادی صنعت گردشگری ورزشی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته:تربیت بدنی گرایش بازاریابی ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی،، دانشگاه سمنان، ایران.
18. هزارجریبی، جعفر، نجفی ملک، محمد. 1389. اعتماد اجتماعی و توسعه گردشگری، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال 2، شماره 7.صص.70-53.
19. Barker ,Michael and page, Stephen J. 2002. Visitor safety in urban tourism environment: the case of Auckland, NewZealand,Cities,Vol.19,No.4
20. Boivin, M., & Tanguay, G. A. 2019. Analysis of the determinants of urban tourism attractiveness: The case of Québec City and Bordeaux. Journal of destination marketing & management, 11, pp.67-79.
21. Camarero, C., Garrido, M. J., & Vicente, E. (2015). Achieving effective visitor orientation in European museums. Innovation versus custodial. Journal of Cultural Heritage, NO.16, PP. 228-235.
22. Carballo Fuentes, R. 2015. Tourist experience, image, security and cultural centres. European Journal of Tourism Research, NO.11, PP.189-193.
23. Coshall, John T. & Charlesworth, Richard. 2011. A management orientated approach to combination forecasting of tourism demand, Tourism Management, 32 PP: 759-769
24. Fornell Jr, C. Larker, H. 1981. Research note: The relationship between ethical conflict, organizational commitment and turnover intentions in the salesforce. Journal of Personal Selling & Sales Management, NO.19, PP. 43-49.
25. Jensen, S. 2016. Social trust, safety and the choice of tourist destination. Business and Management Horizons, NO.4, PP. 1-9.
26. Ji, M., Li, M., & King, B. (2015). The impacts of China's new free-trade zones on Hong Kong tourism. Journal of Destination Marketing & Management, NO.4, PP.203-205.
27. Kim, M. J., Bonn, M., & Lee, C. K. 2020. The effects of motivation, deterrents, trust, and risk on tourism crowdfunding behavior. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25(3), pp.244-260.
28. López, M. F. B., Virto, N. R., Manzano, J. A., & Miranda, J. G. M. 2018. Residents' attitude as determinant of tourism sustainability: The case of Trujillo. Journal of Hospitality and Tourism Management, NO. 35, PP.36-45.
29. Musavengane, R., Siakwah, P., & Leonard, L. 2020. The nexus between tourism and urban risk: Towards inclusive, safe, resilient and sustainable outdoor tourism in African cities. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 29, 100254.
30. Pongponrat, K. and Chantradoan, N. J. 2012. Mechanism of Social Capital In CommunityTourism Participatory Planning In Samu: IslandThailand”, An International Multidisciplinary Journal of Tourism, No. 7, pp.339-349
31. Pop, R. A., Săplăcan, Z., Dabija, D. C., & Alt, M. A. 2021. The impact of social media influencers on travel decisions: The role of trust in consumer decision journey. Current Issues in Tourism, pp.1-21.
32. Song, H., Livat, F., & Ye, S. 2019. Effects of terrorist attacks on tourist flows to France: Is wine tourism a substitute for urban tourism?. Journal of Destination Marketing and Management, 14, 100385
33. Steiner, C. 2009. Social distance, security threats and tourism volatility. Journal of travel research, NO.41, PP. 185-196.
34. Sun, J., Yang, Y., & de Jong, A. 2020. A geographical approach to trust in tourism. Tourism Geographies, 22(4-5), pp.768-786.
35. Vinzi, V. E., Trinchera, L., & Amato, S. 2010. PLS path modeling: from foundations to recent developments and open issues for model assessment and improvement. In Handbook of partial least squares .Springer, Berlin, Heidelberg.
36. Wang, D. G., Niu, Y., & Qian, J. 2018. Evolution and optimization of China's urban tourism spatial structure: A high speed rail perspective. Tourism Management, 64, 218-232.
37. Weaver, D. & Operman, A. 2002, Tourism Management, 2nd Edition, Sydney: John Wiley and Sons Australia.
38. Zhou, L. 2020. Hitchhiking tourism and social trust: exploring Chinese experiences through travel blogs. Annals of Tourism Research, 81(C).

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.