دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 98-83 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سیف اللهی ناصر، ناصرپور مهرداد. تاثیر تبلیغات فضای مجازی بر انتخاب برند مقصد گردشگری (مطالعه موردی: استان اردبیل). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1401; 3 (2) :83-98

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-319-fa.html


1- دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، Naserpour70@gmail.com
چکیده:   (1323 مشاهده)
امروزه لزوم توجه به نقش تبلیغات در انتخاب برند مقصد گردشگری، از عوامل مؤثر در جذب و حفظ گردشگران به منطقه گردشگری محسوب می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تبلیغات فضای مجازی بر انتخاب برند مقصد گردشگری با نقش میانجی همخوانی خودپنداره گردشگر و هویت اصیل مقصد گردشگری در استان اردبیل می­باشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است و از نظر هدف در طبقه­بندی تحقیقات کاربردی قرار می­گیرد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصان، کارشناسان و اساتید دانشگاهی در زمینه گردشگری تشکیل می­دهند و 68 نفر می­باشند. روش نمونه گیری در پژوهش به شیوه کل سرشماری می‌باشد و تعداد 68 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه 49 سوالی بوده است. داده­های گردآوری شده بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری با نرم­افزار SmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تبلیغات فضای مجازی بر برند مقصد گردشگری با ضریب مسیر 32/0، تبلیغات فضای مجازی بر همخوانی خودپنداره گردشگر با ضریب مسیر 77/0، تبلیغات فضای مجازی بر هویت اصیل مقصد گردشگری با ضریب مسیر  42/0، همخوانی خودپنداره گردشگر بر هویت اصیل مقصد گردشگری با ضریب مسیر 22/0، همخوانی خودپنداره گردشگر بر برند مقصد گردشگری با ضریب مسیر 25/0 و هویت اصیل مقصد گردشگری بر برند مقصد گردشگری با ضریب مسیر 37/0 اثرگذار بوده است. بنابراین تبلیغات مجازی بر انتخاب برند مقصد با نقش میانجی همخوانی خودپنداره و هویت اصیل مقصد گردشگری تاثیر داشته است و جلب گردشگران زیاد، نیازمند به وجود آمدن حس همخوانی خودپنداره گردشگر با برند مقصد گردشگری می‌باشد.
متن کامل [PDF 1420 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/29 | پذیرش: 1400/11/9

فهرست منابع
1. Akbari, Mohsen; Houshman Chaijani Milad and Motamed, Hassan 2014. "Branding, service quality and word of mouth in tourism: opportunities for military barracks", Tourism Management Studies, 10(31), 69-41. (in Persian)
2. Chen, Ch-f, Phou, S, 2013. A closer look at destination: Image، personality, relationship and
3. loyalty. Tourism Management,5 (36), 269-278.
4. Chung, N, & Koo, C. 2015. The use of social media in travel information search. Telematics and Informatics, 32(2), 215-229.
5. Dehdashti, Zahra, Khani, Sajjad, Ajali, Amin. 2013. The role of advertising and word of mouth in enhancing brand equity in the tourism destination of Isfahan city. Tourism Management Studies, 9(25), 34-68.
6. Ekinci, Y, Hosany, S. 2006. Destination personality: an application of brand personality to tourism destinations. Journal of Travel Research, 45(2) 127-139.
7. Ghafari, Mohammad, Nematpour, Mohammad and Ashriya, Omid. 2018. Investigating the role of tourism destination brand personality in matching tourist's self-image and creating the desire to visit again (case study: foreign tourists visiting Tehran's nature bridge). Geography and Regional Planning, 9(1), 491-506. (in Persian)
8. General Department of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Ardabil Province. 2019. Ardabil tourism boom. http://ardabilchto.ir/0/FA/. (in Persian)
9. Hudson, S. Roth, M. S. Madden, T. J. & Hudson, R. 2015. The effects of social media on emotions، brand relationship quality، and word of mouth: An empirical study of music festival attendees. Tourism Management,7 (47) 68-76.
10. Iliachenko, E. Y. (2005). Exploring Culture, History and Nature as Tourist
11. Destination Branding Constructs. The VIII Nordicscottish Conference on Rural
12. and Regional Development in Association with the 14th Nordic Symposium in
13. Tourism and Hospitality Research, Akureyri, Iceland.
14. Imani Khoshkho, Mohammad Hossein and Ayubi Yazdi, Hamid.2019. comparative comparison of brand equity of Kish and Qeshm tourist destinations from the point of view of domestic tourists' perceptions, the book of Proceedings of the 6th National Cultural Conference - Persian Gulf Tourism.
15. Jenkins, E. L. 2010. The effect of customization of customer loyalty programs on value and loyalty intention, Indiana Pursue University, Master of seience thesis.
16. Johansson, J. (2007). Working with Events to build a Destination Brand Identity-the DMO Perspective. School of Bussiness, Economics and Low, Gotenborg. Tourism and Hospitality Management Master Thisis, 33.
17. Khodami, Sohaila, Asanlo, Bahare and Mohammadi, Mehsa. 2020. Designing a tourist destination brand loyalty model based on the combined role of destination brand experience, destination brand personality and destination brand value from the perspective of foreign tourists. Tourism and Development, 9(4), 97-110. (in Persian)
18. Koo, W. Cho, E. & Kim, Y-K. 2014. Actual and ideal self-congruity affecting consumers’ emotional and behavioral responses toward an online store. Computer in Human Behavior,14(36) 147-153.
19. Kumar,V. 2016. Examining the role of destination personality and self-congruity in predicting tourist behavior, Tourism Management Perspectives, 20(1) 217–227.
20. Lu, W. & Stepchenkova, S. 2015. User-generated content as a research mode in tourism and hospitality applications: Topics, methods, and software. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(2) 119-154.
21. Mariani, M. M. 2015. Coordination in inter-network co-opetitition: evidence from the tourism sector. Industrial Marketing Management. http://dx.doi.org/10.1016/j. indmarman .2015 .11.015.
22. Mat Som, A. P. Marzuki A. Yousefi M. & Abukhalifeh, A. N. 2012. Factors Influencing
23. Visitors’ Revisit Behavioral Intentions: A Case Study of Sabah, Malaysia. International Journal of Marketing Studies, 4(4) 39-50.
24. Mohammadian, Mahmoud, Nematpour, Mohammad Ghorbani, Saeed and Seidi, Peyman. 2018. Tehran tourism destination brand personality and trust in tourism destination: with the mediating role of tourist self-concept congruence, Tourism Management Studies, 14(47), 65-96. (in Persian)
25. Nikkhah Farkhani, Zahra. 2015. The effect of tourists' self-concept on travel satisfaction and the tendency to recommend a tourist destination (case study: Chalidereh Dam, Mashhad), Tourism Social Studies, 4(8), 79-98. (in Persian)
26. Shahin, Arash, Allameh, Seyed Mohsen and Asadi, Ali. 2014. Analysis of the effect of self-concept fit and destination personality on the behavioral intentions of domestic tourists in Isfahan city. Business Management Perspectives, 13(19), 67-86. (in Persian)
27. Shirmohammadi, Yazdan and Abedi, Farzaneh .2019, Investigating the impact of advertisements on the behavioral tendencies of tourists in social networks, Iran Social Development Studies, 11(42), 119-99. (in Persian)
28. Seifollahi,Naser., Rahimi,Hossein & Shirnezhad, Mostafa.2020. The Effect of Response to Point of Purchase Advertising on Store Brand Loyalty with the Mediating Role of the Customer's Self-Concept. Quarterly Journal of Brand Management 7(12),1-49. (in Persian)
29. Thi al cam, T. (2011). Explaning Tourists Satisfaction and Intention to Revisit NhaTrang, VIETNAM . Master Thesis in Fisheries and Aquaculture Management and Economics (30ECTS).The Norwegian College of Fishery Science University of Tromso , Norway & Nha Trang University, Vietnam
30. Usakli, A., Baloglu, S. 2011. Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory, Tourism Management, 32(1). 114-127.
31. Zarabkhaneh, F., & M. Tabatabaeenasab, M. (2015). Explaining tourism destination brand equity model, Urban and Regional Studies and Research, 6(24),192-216 (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق