دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 140-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، amiri.ma@lu.ac.ir
چکیده:   (857 مشاهده)
هر بحران بزرگی از جمله بیماری­های همه­گیری همچون ویروس کرونا فرصت­هایی را برای بازنگری در سیستم­های جوامع (اجتماعی، اقتصادی و آموزشی) ایجاد کرده و آن­ها را در برابر شوک­های بعدی مقاوم­تر می­کند. این امر، در مورد مناطق روستایی نیز صادق است، به­طوری­که شیوع بیماری کرونا جوامع روستایی را با چالش­های مختلفی مواجه کرده است و در نتیجه توسعه روستایی پس از کرونا نیازمند الگوها و سیستم­های متفاوتی برای آموزش و برنامه­ریزی برای مناطق روستایی می­باشد. بدین­سان، هدف از این پژوهش بررسی کاربرد روش­های آموزشی یادگیری مبتنی بر مبایل (Mobile Learning) در توسعه روستایی پس از کرونا روستای امیر شهرستان الشتر است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق را روستاییان امیر شهر الشتر به تعداد 1626 نفر (سرشماری 1395) تشکیل می­دهند که از این میان با توجه به فرمول کوکران 310 نفر به عنوان حجم نمونه به شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از آزمون­های همبستگی و مقایسه میانگین استفاده شد. یافته­ها نشان داد که میزان تمایل روستاییان به استفاده از روش مبایل لرنینگ (یادگیری مبتنی بر مبایل) در آموزش­های برنامه­های توسعه روستایی در دوران پس از کرونا در حد بالایی است. توجه به ویژگی­هایی نظیر یادگیری خرد، تکرار با فاصله، آموزش دیگر روستاییان به یکدیگر، آموزش در لحظه، بازی­سازی، ابزار متنی نوشتاری موبایل، یادگیری ریسپانسیو و یادگیری از همه جا رابطه معنی­داری با توسعه روستایی پس از کرونا در روستای امیر الشتر دارد. همچنین بین نگرش افراد با سطح تحصیلات مختلف تفاوت معنی دار در کاربرد روش آموزشی میابل لرنینگ در برنامه­های توسعه روستا وجود داشت.   
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/28 | پذیرش: 1401/6/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.