1- استادیار جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی،تهران، ایران ، gharavi65@gmail.com
2- دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی موسسه آموزش عالی تاکستان، قزوین، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده: (902 مشاهده)
برای دستیابی به بازاریابی موفق گردشگری و کسب جایگاه رقابتی ضروری است که برنامه ریزان گردشگری درک صحیح و روشنی از متغیرهای تاثیرگذار بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری داشته باشند از این رو پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر تصویر ذهنی و کیفیت زیرساختها بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری تدوین شده است. پژوهش حاضرازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفادهشده است. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به شهر گرگان تشکیل میداد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی(cr) سنجیده شد، نتایج حاصل از مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی پرسشنامه تایید کننده پایایی مناسب پرسشنامه مورد استفاده میباشد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزارهای SPSS و pls استفاده شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که کیفیت زیرساختهای گردشگری بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری و تصویر ذهنی از مقصد گردشگری تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که تصویر ذهنی از مقاصد گردشگری بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری تاثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به مقدار ضریب مسیر بدست آمده میزان تاثیر کیفیت زیرساختهای گردشگری و تصویرذهنی از مقصد بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری در حد متوسط ارزیابی شد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1402/5/14