%0 Journal Article %T %J Geographical Studies of Mountainous Areas %V 3 %N 2 %U http://gsma.lu.ac.ir/article-1-280-fa.html %R Doi:10.52547/gsma.3.2.21 %D 2022 %K %X اکوتوریسم آمیزه ای ازفرصت ها وتهدیدها برای مناطق مختلف می باشد. در واقع اکوتوریسم موفق درپی افزایش فرصت هاوکاهش تهدیدهاست. اگر فرصتی شناخته شود، به سود تبدیل می شود و اگر از تهدیدی اجتناب نشود، به هزینه تبدیل خواهد شد. بهره مندی اقتصادی و موفقیت اکوتوریسم، در گرو برنامه ریزی وکنترل موثر است. در این تحقیق هدف شناسایی ارتباط ببین نقش اکوتوریسم، اگرواکوتوریسم و ژئوتوریسم در توسعه ­ی گردشگری و کمک به ارتقا بخش اقتصادی در شهرستان سمیرم می­باشد لذا نقشه هر کدام از انواع توریسم به صورت جداگانه تهیه می گردد و نهایتا با تهیه نقشه ها، موقعیت نقاط مهم شهرستان سمیرم جهت تصمیم گیری توسعه پایدار یا راهبردهای مناسب به منظور برنامـه­­ریـزی در زمینه توسعه اتخاذ می گردد. جهت تهیه نقشه های اگرواکوتوریسم و اکوتوریسم از روش پیمایش میدانی با استفاده از تکمیل و آنالیز پرسشنامه توسط گردشگران و استفاده از نظرات مسئولان و کارشناسان ادارات و همچنین مصاحبه با افراد محلی استفاده شد. در نهایت با انجام آزمون­های آماری و به کارگیری مدل SWOT، اقدام به تجزیه و تحلیل و ارائه­ی راهکار­ها و پیشنهادات گردید. همچنین به منظور تهیه نقشه­های ژئوتوریسم از مدل آنتروپی شانون استفاده‌شد. با استفاده از روش باتلر مشخص شد که صنعت گردشگری در شهرستان سمیرم در چه مرحله ای قرار دارد. مدلهای سوات و بـاتلر در نمـایش تغییـرات موجود و آتی جوامع در مقابـل شـرایط و ویژگیهای محیط داخلی و خارجی منطقه بسیار موثر هستند. نتایج نشان داد سمیرم، از مرحله اول و دوم چرخه­ی حیات مقاصد گردشگری باتلر گذر کرده و در حال حاضر در مرحله­ی سوم این مدل یعنی توسعه قرار گرفته است. بدین صورت که سرمایه‌گذاری­ ها در این شهرستان نشانگر شروع رشد و توسعه­ی گردشگری مخصوصاً اگرواکواکوتوریسم و ژئوتوریسم در مقصد سمیرم می باشد. بنابراین در صورت ارائه­ی امکانات و خدمات بیشتر، توسعه­ی گردشگری در این ناحیه به سمت تثبیت (مرحله ی چهارم باتلر) حرکت خواهد نمود. %> http://gsma.lu.ac.ir/article-1-280-fa.pdf %P 213-230 %& 213 %! %9 Research %L A-10-1-3 %+ %G eng %@ 2717-2325 %[ 2022