دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 219-207 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

امیری منصوره. بررسی کاربرد روش آموزشی Mobile Learning در توسعه روستایی پس از کرونا (مطالعه موردی: روستای امیر الشتر). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1401; 3 (3) :207-219

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-355-fa.html


استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، amiri.ma@lu.ac.ir
چکیده:   (902 مشاهده)
هر بحران بزرگی از جمله بیماری­های همه­گیری همچون ویروس کرونا فرصت­هایی را برای بازنگری در سیستم­های جوامع (اجتماعی، اقتصادی و آموزشی) ایجاد کرده و آن­ها را در برابر شوک­های بعدی مقاوم­تر می­کند. این امر، در مورد مناطق روستایی نیز صادق است، به­طوری­که شیوع بیماری کرونا جوامع روستایی را با چالش­های مختلفی مواجه کرده است و در نتیجه توسعه روستایی پس از کرونا نیازمند الگوها و سیستم­های متفاوتی برای آموزش و برنامه­ریزی برای مناطق روستایی می­باشد. بدین­سان، هدف از این پژوهش بررسی کاربرد روش­های آموزشی یادگیری مبتنی بر مبایل (Mobile Learning) در توسعه روستایی پس از کرونا روستای امیر شهرستان الشتر است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق را روستاییان امیر شهر الشتر به تعداد 1626 نفر (سرشماری 1395) تشکیل می­دهند که از این میان با توجه به فرمول کوکران 310 نفر به عنوان حجم نمونه به شیوه نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از آزمون­های همبستگی و مقایسه میانگین استفاده شد. یافته­ها نشان داد که میزان تمایل روستاییان به استفاده از روش مبایل لرنینگ (یادگیری مبتنی بر مبایل) در آموزش­های برنامه­های توسعه روستایی در دوران پس از کرونا در حد بالایی است. توجه به ویژگی­هایی نظیر یادگیری خرد، تکرار با فاصله، آموزش دیگر روستاییان به یکدیگر، آموزش در لحظه، بازی­سازی، ابزار متنی نوشتاری موبایل، یادگیری ریسپانسیو و یادگیری از همه جا رابطه معنی­داری با توسعه روستایی پس از کرونا در روستای امیر الشتر دارد. همچنین بین نگرش افراد با سطح تحصیلات مختلف تفاوت معنی دار در کاربرد روش آموزشی میابل لرنینگ در برنامه­های توسعه روستا وجود داشت.   
 
متن کامل [PDF 1297 kb]   (267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/28 | پذیرش: 1400/6/8

فهرست منابع
1. Alliance Sud. (2005). Genetechnologie bekampft den Hunger nicht. 16 p. Available At: www.alliancesud.ch/deutsch/files/D_PnDt8.pdf
2. Azkiya, Mustafa; Ghafari, Gholamreza (2004). Rural development with an emphasis on rural sociology in Iran. Tehran, Nei Publishing House, first edition, 328 p.
3. Braunerhjelm, P, Acs, Z, J; Audretsch, D,B; and Carlsson, B,. (2010). The missing link: knowledge diffusion and entrepreneurship in endogenous growth. Small Bus Econ (2010) 34:105–125.
4. Chizari, M. and Linder, J. R.and Zoghie M.(1999). Perception of Extension Agents Educational Needs regarding Sustainable Agriculture in the Khorasan Province, Iran. Journal of International Agricultural and Extension Education. 6(1): 13-21. (in Persian)
5. Deborah, P. Delmer. (2005). Agriculture in the developing world: Connecting innovations in plant research to downstream applications. Proceeding of the National Academy of Sciences of the United States of Amerka. Vol. 102, no. 44, 15739-15746. Available At: www.pnas.org/cgi/reprint/102/44/15739.pdf
6. Deshler, D., (1997). Evaluating Extension Programmes, In: Improving Agricultural Extension; A Reference Manual, (Eds) Swanson, B.E., Bentz, R.P., and Sofrannko, A.J., FAO, Rome.
7. Eade, D. and Williams, S., (1995). The Oxfam Handbook of Development and Re;ief, Vol. 1-2, An Oxfam Publication, UK and Ireland.
8. Eimeni, Siavash (2008), new strategic entrepreneurship in rural development, comprehensive employment information system, technology commercialization organization and graduate employment, available at: http://jobportal.ir/S2/Default.aspx?ID=15_1_2225. (in Persian)
9. Hashemi, S. Saeed and Eimeni, Siavosh (2007). Modeling a typical rural area with an emphasis on employment and entrepreneurship in Ilam province and providing operational solutions. Research plan for the year 2007-2008. (in Persian)
10. Hijazi, Yusuf. (2006). Four foundations of agriculture and natural resources education. Pune Publications. First Edition. pp. 410-417
11. Hosseini, S.Mahmoud and Chizari, Mohammad. (1997). Agriculture emitting. Zanjan University Press. First edition: 157 pages. (in Persian)
12. Kasisi Agricultural Training Center / Jesuit Center for Theological Reflection. 2002. What is the impact of GMO s on sustainable Agriculture in Zambia? 21 p. Available At: www.Jctr.org.zm/downloads/GMOreport.pdf
13. King, R. N. and Rollins, T. J.(1999). An evaluation of assistance. Journal of Extension .73(4). Available on the url:http://www.joe.org/joe/1999august/rb2.html.
14. Kaufman, R. Keller, J and Watkins, R. (1995) what work what doesn't: Evaluation beyond Kirkpatrick. Performance and Instruction. Journal of European Industrial Training, 1995.
15. Kirkpatrick, D. (1996). Techniques for Evaluation Training programs, Journal of American Society for Training and Development, Vol. 2, 1996.
16. Mahler, R.L. Williams, C. Loeffelman, K. A, Bechinski,E.J. and Rynk, R. (1997). What is Sustainable Agriculture. Available At: http://www.uidaho.edu/ag/environment/sustain/brochure.htm
17. Moradi, Horieh (2017), Designing a suitable model of entrepreneurship in the development of rural areas of Kermanshah, PhD thesis, Department of Human Geography, Geography and Rural Planning, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran.
18. Munch, Richard (1992). Dialektik der Kommunikationsgesellschaft. Frankfurt: Suhrkamp, 1991. (2. Aufl. 1992), P.397.
20. Orton, L. 2003. GM Crops – going against the grain. Action Aid. United Kingdom. 46 p. Available At: www.actionaid.org.uk/wps/content/documents/gatg_2462004_1524.pdf
21. PRIA (Participatory Research in Asia), (1998). A Manual for Participatory Training Methodology in Development, Society for Participatory Research in Asia, New Delhi.
22. Rezvani, Mohammadreza (2002). Rural development planning (concepts, strategies and processes). Journal of Faculty of Literature and Human Sciences (Tehran), Volume 52, Number 164, pp. 221-224. (in Persian).
23. Shakuri, Ali (2001). A research on development and inequality in rural areas. Geographical Research Quarterly. Volume 33, Number 41, pp. 53-69. (in Persian).
24. Stewart, R. G. and Cuffman, D. M. (2003). Needs assessment: A systematic approach for successful distance education. Available on the url: http://www.mtsu.edu/~itconf/proceed98/restewart.htmi.
25. Swiss Ethics Committee on Non-Human Gene Technology. (2004). Gene Technology and Developing Countries. A contribution to the discussion from an ethical perspective. 32 p. Available At: www.umwelt-schweiz.ch/imperia/md/content/ek ah/publikationen/e-entwicklung.pdf
26. Taheri, Siamak (2007). Solutions for rural economic development. The monthly magazine of the green land. No. 50. pp. 34-84.
27. Todaro, Michael (2002). Economic development strategies in developing countries. Translator: Gholamali Farjadi. Tehran, Pashbard Publications. 274 p.
28. Were Omamo, S, Grebmer, K. (2005). Biotechnology, Agriculture and food security in Southarn Africa. International Food policy Research Institute/ Biotechnology, Agriculture and National Resources Plicy Analysis Network, 207 p. Available At: www.ifpri.org/pubs/books/oc46.htm
29. Yousefi, Saeed (2012). Development of villages and its solutions. Sarab Farda news and analysis database. 2 p.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق