دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 140-123 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عباسی سعید، اقبالی ناصر، رجبی آزیتا. راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی - تاریخی شهر زنجان. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1400; 2 (3) :123-140

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-183-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Eghbali_Family@yahoo.com
3- دانشیار گروه گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (3086 مشاهده)
امروزه جاذبه­ های گردشگری تاریخی- مذهبی نقش مؤثری در بازسازی حیات شهرها در طول تاریخ و امروز داشته است رشد و توسعه بسیاری از شهرها، ریشه در کارکرد تاریخی و مذهبی آن شهرها داشته است و گاه به این شهرها جایگاه و نقش جهانی بخشیده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر، راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی - تاریخی شهر زنجان، می­باشد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر هدف مطالعه کاربردی-توسعه­ای است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزار (Expert Choice) و مدل (SWOT) استفاده شده است. نتایج مدل SWOT، گویای برتری نقاط قوت و فرصت­ها بر ضعف و تهدید­ها می­باشد، بنابراین، استراتژی کلان، از نوع استراتژی رقابتی خواهد بود. نتایج نرم افزار (Expert Choice)  نشان داد، در بین فرصت­ها (ارتقای شاخص­های توسعه پایدار گردشگری) با مقدار وزن به دست آمده (0.018)، در بین نقاط قوت، (پاسخگویی نیازهای روحی و معنوی زائرین) با مقدار وزن به دست آمده (0.014)، در بین نقاط ضعف، (نبود برنامه­های کاربردی در راستای مدیریت جاذبه­های تاریخی و مذهبی) با مقدار وزن (0.015) و در نهایت در بین تهدید­ها، (همکاری نکردن میراث فرهنگی در زمینه ساخت و ساز و مرمت بناهای مذهبی و تاریخی و سنتی بودن سیستم­های تبلیغاتی و اطلاع­رسانی برای افزایش آگاهی در زمینه گردشگری مذهبی این شهر) با مقدار وزن به دست آمده (0.014)، بیشترین تاثیرگذاری را بر راهبرد­های چهارگانه داشته­اند.
متن کامل [PDF 869 kb]   (753 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/6/13

فهرست منابع
1. آقاجانی، معصومه، فراهانی‌فرد، سعید. 1394. "گردشگری مذهبی و عوامل موثر بر آن (مطالعه موردی ایران)". سیاست‌های راهبردی و کلان، سال 3. شماره 9. صص43-66.
2. ابراهیمی، علیرضا، خسرویان، محمدرضا. 1384. "عوامل مؤثر بر رشد و توسعه صنعت توریسم در استان مازندران"؛ مجموعه مقالات اولین همایش نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران. تهران.
3. احمدی شاپورآبادی، محمد علی، سبزآبادی، احمد. 1390. "تحلیلی بر ظرفی تهای توسعه گردشگری مذهبی فرهنگی کلان شهر قم". مطالعات ملی، سال 12. شماره 2. صص 83-112.
4. اسماعیل‌پور، حسن، رجبی، سعید. 1392. "عوامل موثر بر توسعه نیافتگی صنعت گردشگری استان زنجان، چالش‌ها و راهکارها". جغرافیایی فضای گردشگری. دوره 3. شماره 9. صص 69-82.
5. پیشقدم، محمد کاظم کاوه، رجایی دستغیب، ماندانا، رجایی دستغیب، زرآسا. 1397. "تحلیلی بر نقش حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاه چراغ (ع) در توسعه‌ی گردشگری مذهبی شهر شیراز". رهیافت فرهنگی دینی. دوره 1. شماره 1. صص 195-2010.
6. حیدری، تقی، رشیدی ابراهیم حصاری، اصغر، تولایی، سیمین. 1392. "ارزیابی قابلیت‌های گردشگری شهر زنجان و راهبردهای تقویت جذب گردشگر". مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی). دوره 8. شماره 21. صص 29-57.
7. خسروی، حسین. 1384. "بررسی توانمندی‌های گردشگری استان قم و اثرات آن در توسعه این استان". پایان نامه کارشناسی ارشد. به راهنمایی محمدحسن ضیا توانا. دانشگاه شهید بهشتی.
8. "سالنامه اماری استانداری زنجان". 1399. استانداری زنجان.
9. سرایی، محمد حسین. شمشیری، مسلم. 1390. "بررسی وضعیت گردشگری در شهر شیراز در راستای توسعه پایدار با استفاده از تکنیک SWOT". جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی. دوره 24، شماره 1، صص 69-88.
10. ضرغام بروجنی، حمید، اسدیان اردکانی، فائزه. 1398. "چارچوب توسعه ی گردشگری دینی در جمهوری اسلامی ایران". اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). دوره 13. شماره 1 (پیاپی 25). صص 111-137.
11. "طرح جامع شهر زنجان". 1398. شهرداری شهر زنجان.
12. عنابستانی، علی اکبر، محمودی، حمیده. 1395. "بررسی تأثیر گردشگری مذهبی بر ارتقاء کیفیت زندگی روستاییان (مطالعه موردی: حوزه نفوذ گردشگاهی شهر مشهد)". برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری. سال 5. شماره18. صص 97-118.
13. قاسمی، مسلم، شرفی، حجت اله، جعفری، مرضیه، شیخ علی‌پور، بهزاد. 1395." رتبه بندی زیرساخت‌های گردشگری شهری با استفاده از تکنیک کوپراس (مطالعه موردی: استان زنجان)". گردشگری شهری. دوره 3. شماره 1. صص 31-41.
14. قنبری، ابوالفضل، شجاعی وند، بهمن، زینلی، بهرام. 1393. "رتبه بندی شهرستان های استان آذربایجان شرقی بر اساس زیرساخت-های گردشگری شهری با روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره". جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‌ای. شمارۀ 12. صص 89-112.
15. محمودزاده، حسن، چتر، نسیم، حسین پور، مازیار، هرسچیان، مهدی. 1395. "نقش مجموعه بازار سنتی در توسعه گردشگری پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر تبریز)". دومین کنگره بین المللی زمین. فضا و انرژی‌های پاک با محوریت مدیریت منابع طبیعی. کشاورزی و توسعه پایدار، تهران، شرکت کیان طرح دانش.
16. مشکینی، ابوالفضل، حیدری، تقی. 1390. "ارزیابی توسعه گردشگری شهر زنجان با استفاده از مدل SWOT (نمونه موردی: منطقه زنجان رود)". فضای جغرافیایی. دوره 11. شماره 35. صص 37-63.
17. مشکینی، ابوالفضل، دویران، اسماعیل. 1392. "تاثیر مراسم مذهبی در تولید و بازتولید گردشگری مذهبی (نمونه موردی شهر زنجان)". مطالعات شهر ایرانی اسلامی. دوره شماره 14. صص 33-41.
18. مهدی آبادی، شکوفه. 1384. "ارزیابی طرح های توسعۀ توریسم سایت تاریخی طبیعی بیستون و ارائۀ راهکارهای آن." پایان نامۀ کارشناسی ارشد جغرافیا. استاد راهنما: بیژن رحمانی. دانشگاه آزاد واحد ملایر.
19. مهندسین مشاور آرمانشهر. 1385. "مطالعات طرح تفصیلی زنجان". مطالعات کالبدی.
20. موسوی، میرنجف، سلطانی، ناصر. 1393. "تحلیلی بر نقش گردشگری مذهبی در توسعه شهری (مطالعه موردی: امام‌زاده جعفر(ع) یزد)". پژوهش‌ و برنامه‌ریزی شهری، دوره 5. شماره 18. صص 77-94.
21. Amin, M.M. 2013. “Religious Tourism in Egypt: A Case Study Analysis”, the American University in Cairo. School of Global Affairs and Public Policy.
22. Izmailov, D., Duissenbayeva, Sh., Kurmanaliyeva. 2014. “Religious tourism as a sociocultural phenomenon of the present the unique sense today is a universal value tomorrow. This is the way religions are created and values are made”. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 143. PP 958-963.
23. Jerry Ho, W. R., Tsai, C. L., Tzeng, G. H., Fang, S. K.2011. “Combined DEMATEL technique with a novel MCDM model for exploring portfolio selection based on CAPM”, Expert Systems with Applications, Volume 38. PP 16–25.
24. Kasimati, E and Dawson, P. 2009. “Assessing the impact of the 2004 Olympic Games on the Greek economy: A small macro econometric model”. Economic modeling. Vol 26. PP 139-146.
25. Kasimati, E. 2005. “Economic aspects and the Summer Olympics: a review of related research”. Tourism research. 5 (6), PP 433-444.
26. Luz, N. 2020. “Pilgrimage and religious tourism in Islam”, Annals of Tourism Research, Vol. 82, May 2020, 102915.
27. Meyer. G. 2004. “New Research Network for Islamic Tourism New ResearchNetwork for Islamic Tourism”. Islamic Tourism. Issue 11. 201-253.
28. Psaltopoulos, Demetrios & Skuras, Dimitris & Thomson, Kenneth J., 2011. “Employment effects of private investment initiatives in rural areas of southern Europe: A regional SAM approach”. Agricultural Economics Review. Greek Association of Agricultural Economists. 12(2).
29. Rivza, B., Kruzmetra, M.‚ (2017). Through Economic Growth To The Viability of Rural Space, Entrepreneurship And Sustainability, Vol 2, No 5‚ Pp 283- 296.
30. Rodriguez, L. G, Perez. M. R, Yang, X. G. 2011. “From Farm to Rural Hostel: New Opportunities and Challenges Associated with Tourism Expansion in Dali, a Village in Anji County, Zhejiang, China”.Sustainability. Vol. 3. PP 306-321.
31. Suleiman, J, Mohamed, B, 2011, “Factors Impact on Religious Tourism Market: The Case of the Palestinian Territories”, International Journal of Business and Management. 6 (7). PP 254-260.
32. Xiaoyong, F., Qinghua, Z. and Sarkis, J., 2011. “Evaluating green supplier development programs at a telecommunications systems provider”. International Journal of Production Economics, Elsevier, 140 (1), PP 357-367.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق