دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 91-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

صفری سیاهکلرودی عماد، عباسی ابراهیم، نسیمی محمد علی. بررسی رابطه مدل بازاریابی گردشگری روستایی با ارزش ویژه برند مقصد (مطالعه موردی: روستاهای مناطق کوهستانی شهرستان رودسر). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1401; 3 (1) :77-91

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-232-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، safari_emad@yahoo.com
2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.
3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده:   (2396 مشاهده)
توسعه بخش گردشگری، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، اقتصاد تک محصولی و غیره مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است. ارزش ویژه برند ابزاری برای اندازه گیری تاثیرگذاری تلاش های بازاریابی انجام شده در گذشته و حال و پیش بینی عملکرد برند در آینده را فرآهم می کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه مولفه های مدل بازاریابی گردشگری روستایی در شهرستان رودسر با ارزش ویژه برند مقصد بوده است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد کمی، مدل سازی معادلات ساختاری و پرسشنامه ارزش ویژه برند مطابق مدل آکر استفاده شده است. برای تکنیکهای آماری، با توجه به این که جامعه آماری مورد استفاده نامحدود است، با کمک از جدول کرجسی و مورگان برای جوامع با بیش از یکصد هزار نفر با سطح دقت 05/0 نمونه مورد نظر برابر 384 نفر می‌باشد، این نمونه شامل همه دست اندرکان و مرتبطین گردشگری روستایی و گردشگرانی که حداقل یک بار به مناطق روستایی استان گیلان سفر نموده اند می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد همه 11 مولفه مدل بازاریابی گردشگری روستایی در شهرستان رودسر که شامل: جاذبه ها، زیرساخت، فرهنگ، سرمایه گذاری، موقعیت زیست محیطی، قابلیت دسترسی به امکانات، نیروی انسانی ماهر، هزینه سفر، ترفیع، قوانین و مقررات و آموزش می باشد با ارزش ویژه برند مقصد رابطه مثبت و معناداری داشته و سرمایه گذاری با توجه به ضریب مسیر(73/0) و آماره t (12/8) و هزینه سفر با توجه به ضریب مسیر(42/0) و آماره t (24/5) به ترتیب مهم ترین و کم اهمیت ترین عوامل در ارزش ویژه برند مقصد شناسایی گردید. 
متن کامل [PDF 1556 kb]   (521 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/9 | پذیرش: 1400/11/10

فهرست منابع
1. Ammar, Teimor. 2016. "Pathology of tourism in rural settlements of Gilan province (case study of Dillman city, Siahkal city)", Space Economy and Rural Development Quarterly, No. 1, pp. 171-192 (in Persian).
2. Ammari, Hossein and Zinda Del, Ahmed. 2014. "Evaluating the mediating effect of brand image on the formation of brand equity", Farasoi Madiri Magazine, No. 20, pp. 59-78 (in Persian).
3. Avraham, A. 2016.”Destination marketing and image repair during tourism crises: The case of Egypt”. Journal of Hospitality and Tourism Management. Volume 28, Pages 41-48.
4. Billore, S. 2018. “Enriching cultural experiences from rural tourism: Case studies from Japan in Tourism Planning and Destination Marketing”. Published online, 141-159.
5. Butler, R. 1999. “ Sustainable tourism: A state of the art review Tourism Geographies”. An International Journal of Tourism Space, Place and Environment. 1(1), 7-25.
6. Clarke, J. 1999. “Marketing structures for farm tourism: beyond the individual provider of rural tourism”. Journal of Sustainable Tourism. 7(1), 26-47.
7. Clarke, J. 2002. “A synthesis of activity towards the implementation of sustainable tourism: Ecotourism in a different context”. International Journal of Sustainable Development. 5(3), 232-250.
8. Fyall, A., & Garrod, B. 2004. Tourism marketing: a collaborative approach Clevedon: Channel View Publications.
9. Hataminejad, Seyyed Hossein, Eyvazloo, Dawood and Rabiei Farahani, Behzad. 2015. Development of tourism in Iran, Tehran: Mehkame Publications (in Persian).
10. Iorio, M., & Corsale, A. 2010. “Rural tourism and livelihood strategies in Romania”. Journal of Rural Studies. 26(2), 152-162.
11. Jafari, Vahidah, Najarzadeh, Mohammad and Kayani Faizabadi, Zohra. 2016. "Investigation of factors affecting the special value of the tourist destination brand (case study: Swadkoh city)", Tourism Planning and Development Quarterly, No. 20, pp. 75-93 (in Persian).
12. Jalalian, Seyyed Ishaq. 2017. "Investigation of factors affecting brand equity in tourism destination (case study: Marivan city)", Urban Tourism Quarterly, No. 4, pp. 73-86 (in Persian).
13. Karimi Soltani, Peyman, 2012. "Effects of tourism on the agricultural structure of rural tourist areas", the first national conference on tourism, geography and sustainable environment, Hamedan (in Persian).
14. Kim, Hwa-Kyung, and Timothy J. Lee 2018. "Brand Equity of a Tourist Destination" Sustainability 10, no. 2: 431. https://doi.org/10,.3390/su1002043
15. Lane, B., & Kastenholz, E. 2015.” Rural tourism: the evolution of practice and research approaches-towards a new generation concept?” Journal of Sustainable Tourism. 23(9-8), 1133-1156.
16. López-Sanz, J. M., Penelas-Leguía, A., Gutiérrez-Rodríguez, P., & Cuesta-Valiño, P. 2021. “Sustainable Development and Consumer Behavior in Rural Tourism—the Importance of Image and Loyalty for Host Communities” Sustainability, 13(9), 4763.
17. Mahmoudi, Samia, Ranjbarian, Bahram and Fathi, Saeed. 2014. "Identifying factors affecting the mental image of foreign tourists from Iran", Tourism Planning and Development Quarterly, No. 13, pp. 72-92. (in Persian).
18. Mihailovic, B., & Moric, I. 2012. “The role of marketing philosophy in rural tourism development”, tourism and hospitality management, 18 (2).
19. Page, S. J., & dowling, R. K. 2002. “Ecotourism. Harlow: Pearson Education.Perales, R. M. y. 2002. Rural tourism in Spain”. Annals of tourism Research, 29 (4), 1110-1101.
20. Pato, L. and Kastenholz, E. 2017. “Marketing of rural tourism – a study based on rural tourism lodgings in Portugal”, Journal of Place Management and Development, 10(2),. 139-121.
21. Rahimi, Ali, Rezvani, Mohammad Reza and Khorasani, Mohammad Amin. 1400. "Analysis of factors affecting brand equity in rural tourism destinations (case study: Qalat tourism target village in Shiraz)", Human Settlements Planning Studies Quarterly, No. 2, pp. 217-235(in Persian).
22. Rezvani, Mohammadreza. 2018. Development of rural tourism (with a sustainable tourism approach), Tehran: University of Tehran Printing and Publishing Institute (in Persian).
23. Samuel Adeyinka-Ojo. 2020.”Developing a Rural Tourism Destination Brand Framework from the Perspective of a Relationship-Based Approach”, Tourism, Syed Abdul Rehman Khan, IntechOpen, and DOI: 10,5772/intechopen.93839. Available from: https://www.intechopen.com/chapters/7326
24. Saxena, G. 2016. “Marketing rural tourism experience and enterprise”. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited
25. Sharpley, R. 2006. “Ecotourism: A consumption perspective”. Journal of Ecotourism, 5(2-1), 22-7.
26. Sharpley, R., & Vass, A. 2006. “Tourism, farming and diversification: An attitudinal study”. Tourism Management, 27(5), 1040-1052.
27. Starmer-Smith, C. 2004. “Eco-friendly tourism on the rise”. Daily Telegraph Travel, 6 (4). toyama. (2017). City populations, Retrieved from http://www.citypopulation.de/Japan-toyama.html. Accessed on July 2017
28. Su, B. 2013. “Developing rural tourism: The PAT program and 'Nong jia le' tourism in China”. International Journal of Tourism Research, 15(6), 619-611.
29. Tuulentie, S. 2012. ‘Relationships between second home owners and locals: Case study of a wilderness tourism region in Finnish Lapland”, the 2ndNordic Conference for Rural Research, University of Eastern Finland, Joensuu 21stto 23rdof May 2012.
30. Weaver, D.B., & Jin, X. 2016. “Compassion as a neglected motivator for sustainable tourism”. Journal of Sustainable Tourism, 24 (5), 672-657.
31. Woods, M. 2011. “Rural abingdon: Routledge.yokoso Spirit of Japan”. Retrieved from http://www.eco-tourism.jp/index.php?lan=en. Accessed on Jun 2017
32. Zarei, Qasim, Bashkoh, Mohammad and Mahmoudi, Zainab. 2016. "Investigation of the effect of brand awareness on the special value of the Sarein tourism destination brand", the third international conference on new ideas in agriculture, environment and tourism, Tehran (in Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق