دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1403 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi Sobhan M R, Yapang Gharavi M, Tarz Alic H, Razji A. Analysis of the impact of mental image and infrastructure quality on the competitiveness of tourist destinations (case study: Gorgan city). JGSMA 2024; 5 (1)
URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-367-fa.html
سلیمی سبحان محمدرضا، یاپنگ غراوی محمد، طرز علی حسین، رزجی افسانه. تحلیل تاثیر تصویر ذهنی و کیفیت زیرساختها بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری (مورد مطالعه : شهر گرگان). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1403; 5 (1)

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-367-fa.html


1- استادیار جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی،تهران، ایران ، gharavi65@gmail.com
2- دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی موسسه آموزش عالی تاکستان، قزوین، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (85 مشاهده)
برای دستیابی به بازاریابی موفق گردشگری و کسب جایگاه رقابتی ضروری است که برنامه ریزان گردشگری درک صحیح و روشنی از متغیرهای تاثیرگذار بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری داشته باشند از این رو پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر تصویر ذهنی و کیفیت زیرساختها بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری تدوین شده است. پژوهش حاضرازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی است. برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده‌شده است. ابزار گرداوری داده­ها پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به شهر گرگان تشکیل می­داد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی(cr) سنجیده شد، نتایج حاصل از مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی پرسشنامه تایید کننده پایایی مناسب پرسشنامه مورد استفاده می­باشد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از نرم افزارهای SPSS و pls استفاده شده است. یافته­های حاصل از این پژوهش نشان داد که کیفیت زیرساخت­های گردشگری بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری و تصویر ذهنی از مقصد گردشگری تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که تصویر ذهنی از مقاصد گردشگری بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری تاثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به مقدار ضریب مسیر بدست آمده میزان تاثیر کیفیت زیرساخت­های گردشگری و تصویرذهنی از مقصد بر رقابت پذیری مقاصد گردشگری در حد متوسط ارزیابی شد.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1402/5/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق