دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 213-197 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

لرستانی زهرا، مرادی حوریه، امیری علی. ارائه مدل تجارب گردشگری شهری خانه های تاریخی (مطالعه موردی: جاذبه های گردشگری خانه تیزنو دزفول). مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1402; 4 (3) :197-213

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-552-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استادیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، moradi.ho@lu.ac.ir
3- دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (354 مشاهده)
در توسعه گردشگری شهری یکی از مهم‌‌ترین زمینه‌هایی که با توجه به قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی و محیطی می‌تواند نقش حیاتی در روند توسعه ملی اثرگذار واقع شود، گردشگری تاریخی است. از این­رو، مقاله حاضر با هدف "بررسی تجارب گردشگری شهری در جاذبه‌های گردشگری خانه‌های تاریخی" براساس روش تحقیق کمی و علی ـ ارتباطی و با فن توصیفی ـ تحلیلی و کاربردی طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش‌‌ را سه گروه کلی شامل: (خبرگان صنعت، خبرگان دانشگاهی و ذی‌نفعان مردمی) بودند. حجم نمونه 153 نفر از خبرگان پژوهش در دسترس و متمایل به همکاری که با ترکیبی از دو روش نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری گلوله برفی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای بود که اعتبار آن بالاتر از 7/0 محاسبه شد. مورد مطالعه خانه تیزنو دزفول بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای SPSS20 و Smart-PLS انجام گردید. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد، مدل شاخص‌های تجارب گردشگری شهری بر توسعه گردشگری خانه‌های تاریخی، دارای برازش مناسب است. پایایی همگون برای اعتبارسنجی سازه‌های مدل با هدف سنجش برازش مدل‌سازی معادله‌های ساختاری پژوهش، نشان می‌دهد که برای هر چهار سازه مدل پژوهش (لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری؛ پروسه خلق تجربه گردشگری؛ الزامات گردشگری میراثی؛ توسعه گردشگری خانه‌های تاریخی دزفول) بیش از 75 صدم محاسبه شده که بیانگر پایایی عالی ابزار اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری تأثیر مفاهیم مدل پژوهش است.
متن کامل [PDF 1493 kb]   (152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/5 | پذیرش: 1402/5/7

فهرست منابع
1. Al-Ansi, Amr, et al. 2021. Stolen history: Community concern towards looting of cultural heritage and its tourism implications. Tourism Management4 June 2021.
2. Bentler, P.M. & Weeks, D.G (1980). Linear Structural Equations with Latent Variables. Psychometrika, 45, pp. 289-308.
3. Bec, Alexandra, et al. 2019. Management of immersive heritage tourism experiences: A conceptual model. Tourism ManagementJune 2019
4. Bitraf, Azadeh and Saeedeh Zarabadi, Zahra Sadat and Zabihi, Hossein, 2021, rereading the criteria of vitality in historical houses with an emphasis on the approach of heritage tourism based on historical houses, Islamic Art Studies Quarterly, Volume: 18, Number: 41. Pages: 103-123 [in Persian]
5. Dehghan Neiri, Negar and Karimzadeh, Mostafa and Saleh Nia, Narges, 2022, Economic evaluation of tourism investment in historical houses of Mashhad (Case study: Pishevaran historical house), Journal of Public Sector Economic Studies, Volume: 1, Number: 1 Number of pages: 39-58 [in Persian]
6. Doyle, Jacqueline & Felicity Kelliher, 2023. Bringing the past to life: Co-creating tourism experiences in historic house tourist attractions. Tourism Management. Volume 94, February 2023, 104656
7. Farhadi Yunki, Majid and Jahaniyan, Manouchehr, 2022, Identifying and prioritizing the effective criteria of experience-oriented tourism in creative cultural attractions (case study: Tehran city), Tourism Planning and Development Quarterly, Volume: 12, Number: 44. Pages: 122-99. [in Persian]
8. Ghorbani, Mena and Hekmatnia, Amirhossein, 2023, the position of local bazaars in the development of urban tourism, a case example: bazaars of the historical context of Shiraz, Journal of Research in Art and Human Sciences, Volume: 8, Number: 1. Pages: 50-63 [in Persian]
9. Mavadat, Elias and Valipour, Milad, 2020, evaluation and optimization of tourism routes with VIKOR and AHP techniques (case study: old context of Dezful city), Quarterly Journal of Sustainable Urban and Regional Development Studies, Volume: 1, Number: 1. Number of pages: 22-37 [in Persian]
10. Mavadat, Elias, 2021, measuring the branding network of the historical fabric of cities with a tourism approach, a case study: Dezful city, Urban Tourism Quarterly, Volume: 8, Number: 4. Pages: 13-27 [in Persian]
11. Rasoolimanesh, S. Mostafa, et al. 2021. Understanding memorable tourism experiences and behavioural intentions of heritage tourists. Journal of Destination Marketing & Management25 May 2021.
12. Shalbafian, Ali Asghar and Taherian, Parisa, 2022, identification of drivers and barriers of experience-oriented tourism development in ecotourism residences of Semnan province, Urban Tourism Quarterly, Volume: 9, Number: 3. Pages: 15-29. [in Persian]
13. Wang, Mengdi, et al. 2022. Spatial pattern and micro-location rules of tourism businesses in historic towns: A case study of Pingyao, China. Journal of Destination Marketing & Management22 July 2022
14. Zhou, Wenzhang, et al. 2022. The sustainability cycle of historic houses and cultural memory: Controversy between historic preservation and heritage conservation. Frontiers of Architectural Research16 May 2022.
15. Zenozi Marand, Nilufar, 2022, the place of historical attractions and urban tourism in the economic development of cities (case example: Mashhad Darogh Historical House), 18th National Conference on Urban Planning, Architecture, Civil Engineering and Environment, Shirvan. [in Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق