دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 125-111 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaee F, Abbasi H, Moradi H. The Role of Symbol and Urban Elements in Tourism Development of Khorramabad City. JGSMA 2021; 2 (1) :111-125
URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-146-fa.html
رضایی فاطمه، عباسی حامد، مرادی حوریه. نقش نمادها و المان های شهری در توسعه گردشگری شهر خرم آباد. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1400; 2 (1) :111-125

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-146-fa.html


1- کارشناس ارشد گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
2- دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، abbasi.h@lu.ac.ir
3- استادیار گروه‌ جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (2183 مشاهده)
از عمده‌ترین محرک‌های گردشگری در جهان رقابتی امروز نمادها و المان­های شهری هستند. شناخت این نمادها و وارد کردن آن­ها به حوزه گردشگری می­تواند علاوه بر گسترش و صدور فرهنگ و اعتقادات بومی، در پیشبرد اهداف گوناگون این صنعت مثمر ثمر باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل نقش نماد و المان­های شهری در توسعه گردشگری شهرخرم­ آباد انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ـ همبستگی بوده و نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری کارشناسان و متخصصان گردشگری شهری است که با توجه به مدل بکارگیری شده تعداد 36 پرسشنامه بین نمونه آماری توزیع شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه بالای 7/0 محاسبه گردید. برای تحلیل داده­ها از معادلات ساختاری نرم­افزار pls استفاده شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که نمادها و المان­های شهری 741/0 از تغییرات هویت شهری و 512/0 از تغییرات توسعه گردشگری را به‌صورت مثبت پیش­بینی کرده‌اند. همچنین هویت شهری 408/0 از تغییرات توسعه گردشگری را پیش­بینی کرد. در واقع هویت شهری 302/0 از رابطه نمادها و المان­های شهری به توسعه گردشگری را به خود اختصاص داد؛ در نهایت نتایج مدل نهایی تحقیق با توجه به این­که هر سه مسیر در حضور متغیر میانجی معنی­دار بود حاکی از این است که هویت شهری نقش میانجی­گری جزیی را در مدل دارا می­باشد.
متن کامل [PDF 1277 kb]   (918 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/12 | پذیرش: 1399/12/5

فهرست منابع
1. بذرگر، محمدرضا. 1396. "بررسی نقش المان‌های شهری در تقویت هویت کالبدی (مطالعه موردی: شهر شیراز)". پژوهش و برنامه‌ریزی شهری. شماره 30. صص 100-83.
2. ثابت اقلیدی، محمد؛ میرابی، وحیدرضا؛ قاسمی، بهروز و سیدکامران نوربخش. 1399. "بررسی نقش ژئومارکتینگ و ارزش آفرینی آن بر توسعه زیرساختهای گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر مشهد)". فصلنامه گردشگری شهری. شماره1. صص 147-121.
3. حاجی‌نژاد، علی؛ عبدی، ناصر و ابوذر پایدار. 1395. "بررسی تطبیقی ابعاد موثر بر توسعه گردشگری برج آزادی و ایفل". فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه. شماره 9. صص 195-178.
4. دولتشاه، صدیقه. 1388. " امکان‌سنجی توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر خرم‌آباد)". پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران.
5. دهقان پیشه، شهرام و علی شمس‌الدینی. 1394. "نماد، المان و نشانه‌های شهری و نقش آن در توسعه فضای گردشگری (مطالعه موردی: بافت تاریخی فرهنگی شیراز)". همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران. صص 10-1.
6. شربتیان، محمود. 1390. "تاملی بر گردشگری شهری در ایران و ارائه راهکارهایی در جهت توسعه پایدار این صنعت شهری". ویژه‌نامه علمی ترویجی انسان و فرهنگ (شهر و فرهنگ). شماره2. صص 18-1.
7. شرفی، حجت‌اله؛ جعفری، مرضیه و بهزاد شیخ‌علی‌پور. "جایگاه المان‌ها و نمادهای شهری و نقش آن در تقویت گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهرتبریز)". کنفرانس بین‌المللی انسان، معماری، عمران و شهر. صص 8-2.
8. عباسی، مصیب؛ شاکرمی، نعمت و رحمت‌اله ملک . "برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر خرم-آباد)". فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه گلستان. شماره 28. صص 168-155.
9. علی‌اکبری، احسان. 1391. جغرافیای گردشگری ایران. انتشارات سمت، تهران.
10. عوض‌پور، حمیده. 1396. "نقش نمادها و نشانه‌های شهری در توسعه گردشگری پایداربا تاکید برهویت فرهنگی شهروندان (مطالعه موردی: شهر یاسوج)" . کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری. صص 15-3.
11. قلاعی، نسیم؛ وطن‌خواه، محسن و کوروش لطیفی. 1395. "نقش المان‌های شهری در تقویت هویت شهری و ارتقاء حس تعلق به مکان (مطالعه موردی: شهر آبادان)". همایش ملی فرهنگ گردشگری و هویت شهری.
12. کرکه‌آبادی، زینب و مریم شعبانی. 1399. "تحلیلی بر نقش نمادهای شهری در هویت بخشی به مکان (مطالعه موردی: شهر سمنان)". فصلنامه مطالعات مدیریت شهری. شماره 42. صص 24-15.
13. کشاورز، مهناز. 1398. "شناسایی عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری پایدار شهری با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISM (مطالعه موردی: شهر خرم‌آباد)". فصلنامه گردشگری شهری. شماره 1. صص 134-121.
14. گیاهی، حسن و علی اکبر شایان یگانه. 1396. "نقش نمادهای گردشگری در توسعه نواحی روستایی (مطالعه موردی: باغ تاریخی نشاط روستای تقی‌آباد)". مجله پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی. شماره 1. صص 80-69.
15. مهجور، فیروز و مهتاب اسلامی‌نصب. 1393. "جغرافیای تاریخی شهر شاپور خواست از قرن 3 تا 8 ه.ق". مجله مطالعات ایرانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. شماره 26. صص 142-119.
17. Caneen, J. M. 2014. “Tourism and Cultural Identity: The Case of the Polynesian Cultural” . Journal Athens Journal of Tourism.1. Pp.1-20.
18. Hanafiah, M., Jamaluddin, M., Zulkifly, M. 2013. “Local Community Atttiiude and support towards Tourism Development in Tioman Island Malaysia”. Procedia-Social and Behavioral Sciences.105. Pp.792-800.
19. Matuse, A.S. 2006. “Outlet city metzig an urban cultural identity based on consumplion a cultural identity based on consumption”. 42nd Is CARP Congress.
20. Wang, S., & Chen, J. 2015. “The influence of place idcntity on perceived tourism impacts”. Annals of Tourism Research. 25. Pp.16-28.
21. Urosevic, N. 2012. “Cultural Identity and Cultural tourism Between the Local and the Global”. Singidunum journal. 9. Pp.67-76.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق