دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 252-231 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marketing Margin in Agricultural Products of Iran Villages: Markup Pattern. JGSMA 2022; 3 (2) :231-252
URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-510-fa.html
مرادی حوریه، جمشیدزهی شه بخش امید. بررسی حاشیه بازاریابی محصولات کشاورزی روستاهای ایران براساس الگوی مارک ـ آپ. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1401; 3 (2) :231-252

URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-510-fa.html


1- استادیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، moradi.ho@lu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (284 مشاهده)
قیمت ­گذاری و بازاریابی محصولات از مهمترین سیاست­ های کشاورزی است که در ایران به ندرت به طور صحیح از آن استفاده می­شود. اغلب مزارع و واحدهای تولیدی در ایران بعد از تغییرات نظام بهره­ برداری و اصلاحات ارضی، با چالش­ هایی همچون نظام نامناسب قیمت­ گذاری، توزیع محصولات در بازار و کاهش سهم دریافتی روستاییان از قیمت مصرف­ کننده مواجه گردید. از این­ رو، مقاله حاضر با هدف بررسی حاشیه بازاریابی محصولات کشاورزی ایران در بازه زمانی 20 ساله (97ـ 1377)، براساس روش تحقیق روایتی و فراتحلیلی و ارائه چارچوب اقتضایی با فن توصیفی ـ تحلیلی و کاربردی طراحی شد. بدین ­منظور، پس از ارزیابی دقیق پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی داخلی در نهایت 50 مطالعه منتشر شده مورد تأیید قرار گرفت که از این میان، تنها 18 مطالعه (31 محصول) به دلیل در دسترس بودن مقاله کامل برای تشکیل جدول فراتحلیل انتخاب گردید؛ و از روش‌های آماری (مانند محاسبه همبستگی اندازه اثر d کوهن) برای سازمان‌دهی و استخراج اطلاعات متغیرها استفاده شد. نتایج فراتحلیل نشان داد، تنها متغیرهای حاشیه بازاریابی محصولات دامی در مدل ارائه شده منطبق بر الگوی مارک ـ آپ بودند. طبق یافته ­ها، متغیرهای حاشیه بازاریابی نیز با ضرایب همبستگی (اندازه اثر) بالا (بیشتر از 5/0) و اندازه اثر بزرگ (بیش از 8/0) بر قیمت محصولات کشاورزی ایران اثر دارند. همچنین عرضه محصولات باغی بیشترین تأثیر را از حاشیه بازاریابی ایران داراست و بعد از آن به ترتیب، محصولات گلخانه ­ای، دامی و زراعی تحت تأثیر حاشیه بازار هستند. همچنین نتایج حاکی از آن است متغیر هزینه بازاریابی بیشترین اثر را بر قیمت محصولات زراعی، متغیرهای تولیدکننده، عمده فروشی، خرده­ فروشی و هزینه­ های بازاریابی بیشترین اثر را بر قیمت محصولات باغی، متغیرهای هزینه ­های بازاریابی و خرده­ فروشی بیشترین اثر را بر محصولات دامی و متغیرهای قیمت خرده فروشی، تولید کننده و هزینه ­های بازاریابی بیشترین اثر را بر حاشیه بازاریابی محصولات گلخانه ­ای، ایران دارند.
متن کامل [PDF 1802 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/5 | پذیرش: 1401/1/7

فهرست منابع
1. Abdullahi, M., 2006. Investment and financial challenges in agriculture. Journal of Ravand. 49, 169-199. [In Persian] http://ensani.ir/fa/article/212907/
2. Amiri, Z., Fattahi, A., Rafiei, H., 2017. Survey of agricultural products market with emphasis on the share of different factors from market gains (Case Study: pomegranate market in Yazd Province), Agricultural Economic and Development. 97, 136-136. [in Persian] http://ensani.ir/fa/article/371498/
3. Ardestani, M., Toosi, M., Khaledi, K., 2010. Investigating the marketing of orange in northern Iran. Agricultural Economic and Development. 71, 47-67. [in Persian] http://ensani.ir/fa/article/302071/
4. Asghari, A., Aghapour Sabbaghi, M., 2016. Assessment the marketing of livestock and poultry production cooperatives in Khuzestan Province. Operation and Agriculture. 18, 133-158. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=471867
5. Ashrafi, M., Sadr al-Ashrafi, S.M., Karbasi A., 2006. Analysis of grape and raisin marketing margin in Iran. Iranian journal of trade studies. 35, 213-237. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=24510
6. Azizi, J., 2006. Economic evaluation of rice marketing strategies in Gilan Province Agricultural Science. 12, 715-728. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=62906
7. Barabari, A., 2015. Analysis of different benefit levels of potato market in Iran Agricultural Economic and Development. 91, 75-94. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=299202
8. Bikzadeh, S., Chizari, A.H., 2007. Investigating the marketing channel and the factors affecting the marketing margin of potatoes Agricultural Economic and Development. 57, 81-67. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=69889
9. Dehqanian, S., Shah Noshi Foroushani, N., Azarinfar Y., 2006. Analysis of marketing efficiency of barberry farmers in Khorasan province (case study of Ghaenat County) Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources. 13, 165-173. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52461
10. Digby, M. P., 1989. Marketing Margins in the Meat Sector of England and Wales from 1979 to 1987. Journal of Agricultural Economics. 40(2), 129-142. https://doi.org/10.1111/j.1477-9552.1989.tb01093.x
11. Donnell C.J., Griffith G., Nightingale J., and Piggott R.R., 2004. Testing for Market Power in Multiple-Input Multi-Output Industries: The Australian Grains and Oilseeds Industries. Technical Report for the Rural Industries Research and Development Corporation, DOI: 10.22004/ag.econ.28008
12. Ehsan, A., Soleimanzadeh, Z., Haghighi, M., 2010. Analyzing Dezful citrus marketing. Agricultural Economic and Development. 72, 25-41. [in Persian] www.magiran.com/p878300
13. Estakhri, M., Esmaili, A.K., 2010. Economic analysis of domestic marketing of Kebkab Dates in Kazerun County Journal of Agricultural Economics Research. 2(2), 109-126. [in Persian] http://jae.miau.ac.ir/article_1356.html
14. Ettah I.O., Emmanuel, E.A., Ikutal, A., Ubi. G.M., 2019. Analysis of Marketing Margins and Efficiency of Cassava-based Product in Cross River Central Agricultural Zone, Nigeria. Annual Research & Review in Biology.34 (5): 1-7. DOI: 10.9734/ARRB/2019/v34i530165
15. Hassanpour, B., 2000. Analysis of grape marketing issues: A case study of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province 3rd National Conference of Agricultural Economics, Mashhad. 363-390. [in Persian] https://www.trmcg.com/fa/article/169/
16. Hooman, H.A., 2008. Handbook on meta-analysis in scientific research. First ed. SAMT publication, Tehran. [in Persian]
17. Horton H (2008). Facilitating Pro-poor Market Chain Innovation: An Assessment of the Participatory Market Chain Approach in Uganda. International Potato Center, Lima.
18. Hosseini, S., Ahoughalandari, M., 2007. Analysis of marketing margins of Iran’s saffron. Sixth Conference of Agricultural Economics., Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad.
19. Islamic Parliament Research Center of Iran, 2019. Comparison of Iran and other countries in supporting the agriculture sector. World Economy newspaper, 15 March 2020. Available in: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3635819 [in Persian]
20. Kalantari, K., Ghahramanzadeh, M., Asadi, A., 2005. Assessment the marketing of livestock and poultry production cooperatives: a case study of selected provinces. Agricultural economic and development. 13 (52), 107-132. [in Persian] http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58975.html
21. KPMG, 2018. Venture capital investment in agtech continues soar. https://home.kpmg/au/en/home/insights/2018/08/venture-capital-investment-agtech.html/ (accessed 20 July 2020).
22. Mersha, M., Demeke, L., Birhanu, A., 2017. Analysis of Factors Affecting Potato Farmers’ Gross Margin in Central Ethiopia: The Case of Holeta District. MPRA Paper No. 92828. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/92828/
23. Moghadasi, M., and Nowrouzi, Gh. 2010. Study of behavior of transmission price in Mazandaran’s meat market, Journal of trade studies, 177-194. https://www.sid.ir/en/Journal/ViewPaper.aspx?ID=199737
24. Naraki, K., Zeraatkish Y., Moghaddasi, R., 2012. Estimation of lemon marketing margin function in Kohgiloye and Boyerahmad Province 4th national conference on economy, Azad University, Khomeyni Shahr. [in Persian] http://aac.iaukhsh.ac.ir/Images/ConferenceArticles/A1391-5247-NEC.pdf
25. Pokhrel D.M., Thapa, G.B., 2007. Are marketing intermediaries exploiting mountain farmers in Nepal? A study based on market price, marketing margin and income distribution analyses. Agricultural Systems. 94(2), 151-164. https://doi.org/10.1016/j.agsy.2006.08.004
26. Rajaei, Y., Nasiri, P., 2010. Examining apple marketing in Urmia County using Markup model. Journal of quantitative studies in management. 2, 21-33. [in Persian] http://ensani.ir/fa/article/260374/
27. Rajaei, Y., Rajaei. N., Teymouri, M., 2012. Investigating the marketing margins of grapes, sour grape juice and raisins in Abhar County of Zanjan Province Journal of quantitative studies in management. 4, 1-12. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=217043
28. Rosenthal, R., 1991. Meta-analytic Procedures for Social Research, Vol. 6. Meta-analytic procedures for social research. Revised ed. Sage Publication. Newbury Park, CA. https://doi.org/10.4135/9781412984997
29. Salehi, R., Nadaf M., 2017. Walnut marketing margins in Hamedan Province: Case Study of Tuyserkan County Journal of Agricultural Economics Research. 9(3), 229-248. [in Persian] http://jae.miau.ac.ir/article_2523.html
30. Shahbazi, H., Hosseini, S.S., 2009. Model of Red Meat Marketing Margin Behavior in Iran. Iranian journal of agricultural economics and development, 40 (1), 65. [in Persian]
31. Shajari, S., 2002 Investigation of marketing and export issues of royal dates, a case study of Fars Province, Jajrom. Journal of Agricultural Economics Research. 39, 141-167. [in Persian] https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=8543
32. Shakoori, A., 2014. Agricultural development policies in Iran. Seventh ed. SAMT publication, Tehran. [in Persian]
33. Tomek, W., Robinson, K., 2003. Agriculture Product Prices, fourth ed. Cornell University Press, New York. https://doi.org/10.1111/j.0169-5150.2005.t01-6-00008.x
34. Yang, B. 2002. Meta-Analysis Research and Theory Building. Advances in Developing Human Resources, 4(3), 296–316. https://doi.org/10.1177/1523422302043005
35. Zaraatkish, Y., Yousefi Motaghadeh H., 2017. Factors affecting the marketing margin for greenhouse rose flower in Kohgiloye and Boyerahmad Province. Agricultural Economic and Development, 97, 137-156. [in Persian] http://aead.agri-peri.ac.ir/article_59069.html

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق