حافظی فرشته، بیژنی مسعود، عباسی عنایت. اثرات احداث آزادراه خرمآباد ـ اراک بر مناطق روستایی با تأکید بر محورهای توسعه پایدار. مطالعات جغرافیایی مناطق کوهستانی. 1402; 4 (3) :143-160
URL: http://gsma.lu.ac.ir/article-1-524-fa.html
1- دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران.
چکیده: (1627 مشاهده)
شبکههای حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساختهای اساسی هر کشوری مطرح بوده و از جنبههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیستمحیطی حائز اهمیت هستند. آزادراههـا بهعنـوان یکی از مهمتریـن زیرسـاختهای حیاتـی، بـه لحـاظ شـرایط فنـی ـ فیزیکـی و در صـورت دارا بـودن کیفیـت محیطـی میتوانند ازجملــه عناصر مهم تمدن و پیشرفت هــرکشور به حساب آیند. هدف از این پژوهش بررسی اثرات احداث آزادراه خرم آباد ـ اراک بر مناطق روستایی با تأکید بر محورهای توسعه پایدار میباشد. روششناسی در این پژوهش از نوع کیفی (نظریه داده بنیاد) میباشد. نمونهها به صورت هدفمند و با روش گلولهبرفی به تعداد 19 نفر از بین ساکنان محلی، کارگران، مهندسان مشاور و کارکنان اداره راه و شهرسازی انتخاب شدند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد احداث آزادراه در مجموع باعث ایجاد آثار اقتصادی و اجتماعی و نهادی مثبتی در روستاهای همجوار گردیده است، به طوری که باعث کاهش استهلاک خودروها وکاهش مصرف سوخت، کاهش طول مسیر، افزایش سرعت در انتقال محصولات کالاهای کشاورزی، اشتغالزایی برای افراد بومی و افزایش تنوع شغلی در منطقه، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و تلفاتی انسانی، دسترسی مناسب برای حضور گردشگران و افزایش نظارت نیروهای اداری بر منطقه شده است. اما در بعد زیستمحیطی و در زمینه کشاورزی آثار این طرح شامل انتشارگازهای سوختهای فسیلی ماشینآلات و گردوغبار و آلودگی صوتی ناشی از فعالیت خودروها و ماشینآلات، تولید زباله در اطراف کارگاههای موقت خصوصی وکارگری، تغییر کاربری زمینهای کشاورزی و قطع درختان و غیره میباشند که منفی ارزیابی میشوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/11/4 | پذیرش: 1402/9/10